REWIND

 Kastanien Projektraum

2019 - 2021

Staged photography / Painting / Installation

©Andrea_Breinbauer.png
©Andrea_Breinbauer.jpg
Pile of tiles. Giclée print on Fine Art paper. 90 x 60 cm. 2021
©Andrea_Breinbauer.jpg
©Andrea_Breinbauer.jpg
Window view. Oil on canvas grain paper. 30 x 21 cm. 2021
©Andrea_Breinbauer.jpg
©Andrea_Breinbauer.jpg
The letter. Giclée print on Fine Art paper. 90 x 60 cm. 2021
Andrea Breinbauer artista visual chilena
DienstagOil on canvas grain paper. 10,5 x 16,5 cm. 2019
©Andrea_Breinbauer.jpg
A desktop. Giclée print on Fine Art paper. 60 x 90 cm. 2020
Andrea Breinbauer artista visual chilena
Summer clouds. Oil on canvas grain paper. 30 x 21 cm. 2020
rewind_web_202105©pablohassmann 13.jpg
©Andrea_Breinbauer.jpg.jpg
The carpet and the staircase. Oil on linen / Cardboard structure. Dimensions variable. 2021

With Rewind ─her exhibit comprising 3 black and white photographs, two pictorial installations, and three oil paintings on paper─, Chilean artist Andrea Breinbauer reflects on analog and digital imaging technologies, the visual saturation of the present, and hyperconnected life. Based on the ludic contrast between technological elements created by hand in an act of resistance against the de-materialization of virtuality, the artist has put together an objectual and pictorial stage that she has also photographed fragmentarily.

One of the most interesting aspects of this exhibit is the presence of multiple supports which are used to recreate quotidian images ─a desk, a pile of floor tiles, a computer, a letter, a smartphone wallpaper─, as if it were a contemporary still life. Through this procedure, the artist conveys the circulation of images, which move around and are re-signified on a variety of mediums, prompting the question "where are they really?". 

In this exhibit, the artist has created a fictitious world whose elements, operating as clues, articulate a narrative whose progression has been left open to free interpretation. Thus, visitors are encouraged to observe carefully, superimposing each piece of the puzzle. This aspect of Rewind reveals another of the issues addressed by Andrea, which is also present in her previous works: the narrative capacity of images, especially painting. This feature ─which characterizes this artistic genre, which has been in crisis since the advent of avant-garde movements─ is challenged by the artist, who wonders whether painting can still weave stories.

Manuel Alvarado, Curator

Rewind, en español rebobinar, retroceder o, simplemente “volver atrás”, es el título de la exposición de la artista chilena Andrea Breinbauer, quien mediante 3 fotografías en blanco y negro, 2 instalaciones pictóricas y 3 óleos sobre papel reflexiona sobre las tecnologías análogas y digitales de la imagen, la saturación visual del presente y la vida hiperconectada. A partir del contraste lúdico entre elementos tecnológicos realizados manualmente como una forma de resistencia a la desmaterialización de la virtualidad, la artista armó una escenografía objetual y pictórica que además fotografió de manera fragmentaria.   

Uno de los aspectos más interesantes de esta exposición es el uso de múltiples soportes en los que se van recreando imágenes comunes: un escritorio, unas baldosas apiladas, una computadora, una carta, el fondo de pantalla de un smartphone, etc., como si se tratara de un bodegón contemporáneo. Por medio de este procedimiento, la artista da cuenta de la circulación de las imágenes las cuales se mueven y se resignifican sobre medios diversos abriendo la pregunta sobre ¿dónde están realmente? 

En esta exposición la artista ha creado un mundo ficticio, en el que cada uno de los elementos –como si fueran pistas– van articulando una narración cuya progresión ha quedado abierta a la libre interpretación. Es por ello que los espectadores son conminados a observar agudamente e ir superponiendo cada uno de los elementos del puzzle propuesto. En este punto es donde se revela otra de las cuestiones abordadas por Andrea, también presente en obras anteriores, se trata de la capacidad narrativa de las imágenes y, más especialmente, de la pintura. Esta cualidad propia de este género artístico, puesta en crisis desde el advenimiento de las Vanguardias, es cuestionada por la artista quien se pregunta si la pintura aún puede seguir tramando historias.