REFLEXIONES

2014

Painting

Oil on shaped cardboard

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Reflection I. Oil on shaped cardboard. 170 x 120 cm. 2013
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Reflection III. Detail. Oil on shaped cardboard. 200 x 180 cm. 2014
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Reflection II. Oil on shaped cardboard. 60 x 85 cm. 2014
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Reflection. Oil on shaped cardboard. 40 x 60 cm. 2012

The pieces featured here are two pictorial structures on canvas panels, produced with a technique akin to hyperrealism, which represent a further development of tableaux. Based on the principles of reflection and symmetry, the artist manages to abstract the images that inspire her, generating a tension that figurative language cannot resolve.

The artist’s chosen iconography of flowers and exotic birds clearly alludes to the American continent, where she was born. Based on these elements, she explores a topic established during the first years of the Spanish conquest: the search for the Garden of Eden in the “New World”. The exuberant and unknown flora and fauna that the Europeans found could only confirm that they were near that region which medieval theologians had profusely described. 

Taking possession of this theme, the artist features the garden in these pieces not only as a representation of a domesticated, human-scale nature, but as a space where mythologies from various cultural and artistic milieus are encoded. Here, these classical, Christian, indigenous, and colonial perspectives (among others) become hybridized and project themselves onto the pictorial space. The garden that Andrea presents is a place where fantasy comes true, offering earthly and spiritual refuge from the vagaries of existence. This vision accounts for the organic nature of the palette and the geometric shapes that she constructs, which constitute an attempt to evoke the solace of paradise.

Las obras presentadas corresponden a estructuras pictóricas sobre cartón realizadas con una técnica próxima al hiperrealismo, las que suponen una superación del tableu. A partir de la aplicación de los principios de reflexión y simetría, la artista logra abstraer las imágenes que la inspiran, generando una tensión sin solución con la figuración. 

La iconografía elegida corresponde a flores y aves exóticas en una clara alusión al continente americano, región de la que procede la artista. A partir de estos elementos explora un tópico asentado durante los primeros años de la Conquista: la búsqueda del jardín del Edén en el “Nuevo Mundo”. La flora y fauna exuberante y desconocida que los europeos encontraron no podía si no confirmar que estaban cerca de aquella región descrita profusamente por los teólogos medievales.

Apropiándose de dicha temática, el jardín aparece en estas obras no solo como una representación de la naturaleza domesticada y a escala humana, sino que como un espacio en el que se cifran mitologías de distintas vertientes culturales y artísticas, entre ellas, clásicas, cristianas, indígenas, coloniales, etc., que se hibridan y se proyectan sobre el espacio. El jardín presentado por Andrea es un lugar en el que la fantasía cobra realidad, ofreciendo un refugio terrenal y espiritual frente a los avatares de la existencia, de allí el carácter orgánico de la paleta y las formas geométricas que construye, pues a través de estos elementos busca evocar el solaz del paraíso.

© Andrea Breinbauer