top of page

 TELAR

2018 - 2021

 Painting  / Video

 

Telar. Stop motion video. 2021
©AndreaBreinbauer.jpg
Telar. Oil on linen. 100 x 150 cm. 2018 - 2020
DSC_0016-_web.jpg
Telar, detail: Canquén Colorado y cuenco Passiflora
Copia de DSC_0005_web.jpg
Telar, detail: Copihues
©AndreaBreinbauer.jpg
Telar, detail: Loica
Copia de DSC_0001_web.jpg
Telar, detail: Bandurria y Ranita de Darwin
©AndreaBreinbauer.jpg
Canquén Colorado y cuenco Passiflora. Watercolor on paper. 30 x 20 cm. 2021
©Andrea_Breinbauer.jpg
©Andrea_Breinbauer.jpg
©Andrea_Breinbauer.jpg
©Andrea_Breinbauer.jpg
©Andrea_Breinbauer.jpg
©Andrea_Breinbauer.jpg
Baldosa Copihue. Colored pencils on cardboard. 12 x 12 cm. 2021

Chilean artist Andrea Breinbauer brings to the canvas the vast tradition of European tapestries that she re-reads from a Latin American perspective, combining the symbolic universe of Andean colonial textiles, Violeta Parra's burlaps and Isla Negra's embroidery. Stripped from the frame, Andrea's painting reinforces the often-obviated textile character of one of its main components: the fabric. Through the incorporation of endemic and threatened flora and fauna as part of the iconography, the artist wonders about the Chilean character, the gender dimension and the miscegenation involved in textile art that has become painting.

La artista chilena Andrea Breinbauer lleva al lienzo la vasta tradición de los tapices europeos que relee en clave latinoamericana, conjugando el universo simbólico de los textiles coloniales andinos, las arpilleras de Violeta Parra y los bordados de Isla Negra. Despojada del bastidor, la pintura de Andrea refuerza el, muchas veces obviado, carácter textil de uno de sus componentes principales: la tela. A través de la incorporación de flora y fauna nativa amenazada como parte de la iconografía, la artista se pregunta por el carácter de lo chileno, la dimensión de género y el mestizaje implicado en el arte textil devenido en pintura. 

bottom of page